Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Дорогі українці!
Завершився унікальний конкурс з формування нового Верховного Суду України. У ньому було дуже багато речей, які можна описати словом "вперше". Це і дає мені вагомі підстави попросити кілька хвилин вашої уваги, щоби пояснити виняткову важливість цього процесу.
Вперше в історії нашої країни формування Верховного Суду відбувається шляхом відкритого, прозорого і надзвичайно змагального конкурсу. На самому його початку на одне місце претендувало по сім осіб.
І вперше кожного з них перевірили на відповідність критеріям компетентності, професійної етики, психологічної стійкості та доброчесності.
Вперше право стати суддями Верховного Суду отримали не лише судді, але й адвокати та вчені-правники, - тобто фахові юристи з-поза судової системи.
І вперше, прагнучи незалежності суддівської гілки влади, Президент не втручається у відбір. Я ініціював створення законодавчої бази, але тепер лише уважно спостерігаю за процесом. За процесом, який відкритий для всіх небайдужих. За розглядом кандидатур завдяки прямій трансляції стежили тисячі й тисячі людей.
Вперше склад вищої суддівської інстанції формується за активної участі суспільства. І, до речі, не лише члени Громадської ради доброчесності, а будь-який громадянин мав можливість повідомити інформацію щодо кандидатів. Всі досьє претендентів розміщені на офіційному сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів – подібна відкритість також не дуже часто трапляється у світовій практиці.
Уявіть собі, понад 40 відсотків кандидатів, щодо яких Громадська рада надала негативні висновки, Комісія зняла з конкурсу! Хіба це не є унікальним прикладом державно-суспільного партнерства? І за таку співпрацю я вдячний і Вищій кваліфікаційній комісії суддів, і Громадській раді доброчесності,
Взагалі ж до 80 процентів з тих, до кого ця рада мала претензії, врешті-решт так і не потрапили до фінального списку.
120 фіналістів вже подолали всі етапи конкурсу: складне психологічне та професійне тестування; сито прискіпливих перевірок Національного антикорупційного бюро та Національного агентства із запобігання корупції. І тепер вони протягом місяця перевірятимуться ще й Вищою радою правосуддя. На основі її рішення та подання буде підготовлено і відповідний президентський указ.
Конкурс до Верховного Суду – лише початок оновлення судової системи. До речі, суспільство має знати, що перед тим, як ми запустили електронне декларування доходів та статків, майже дві тисячі суддів обрали відставку або звільнення. Причини різні, але це - приклад самоочищення. І ми зараз маємо заповнити ці вакансії новими кадрами з бездоганною репутацією, які не бояться жодних публічних декларацій.
Щоб забезпечити старт судової реформи, минулого року я наполіг на змінах до Конституції в частині правосуддя. Вони отримали схвальну оцінку Венеціанської комісії і були підтримані конституційною більшістю Верховної Ради. За що я вдячний нашому Парламенту.
Методологія конкурсу була узгоджена з європейськими експертами. Хоча навіть в усій Європі не можна знайти прикладу добору суддів з таким конкурентним конкурсом та з подібним впливом громадськості, як у нас в Україні.
Більше того, в деяких країнах Євросоюзу бачимо навіть спроби законодавчої та виконавчої влади підім'яти під себе суддівську гілку. Отож, ми вправі пишатися нашим конкурсом, який в принципі може правити за взірець і для інших держав.
Щоби новий Верховний Суд запрацював якомога швидше, прошу народних депутатів буквально в перший сесійний тиждень ухвалити всі необхідні зміни до процесуальних кодексів.
Людям потрібні справедливі суди, яким вони можуть довіряти… Які захищатимуть їхні права і свободи… Які каратимуть корупціонерів та інших злодіїв. Процес створення такої системи, як бачимо на прикладі конкурсу, потребує чимало часу й зусиль.
Яким би складним не був шлях судової реформи, ми не зупинимося перед труднощами. І певен, що за кілька років країна, суспільство і громадяни помітять позитивні зміни в наших судах, і рівень довіри до них - зросте.
Слава Україні!